جغرافیای هلند

یکی از کشورهای کوچک شمال غربی اروپا کشور هلند بوده که پایتخت آن شهر آمستردام می باشد. در این مقاله می خواهیم جغرافیای هلند را مورد بررسی قرار دهیم.

موقعیت جغرافیای هلند

جغرافیای هلند و موقعیت قرار گرفتن این کشور به گونه ای است که هلند در نیمکره شرقی زمین و در پهنای جغرافیایی ۴۵ دقیقه و ۵۰ درجه شمالی و درازای جغرافیایی ۲۱ دقیقه و 3 درجه شرقی واقع شده است. در محدوده جغرافیای هلند مهمترین کشورهایی که در همسایگی این کشور زیبا قرار دارند کشور آلمان، بلژیک و انگلستان می باشند. کشور هلند یکی از کشورهای کوچک قاره اروپا به شمار می رود که قدری از کشور بلژیک بزرگتر می باشد؛ این کشور یک نهم آلمان بوده و جزوه کم ارتفاع ترین کشورهای اروپای غربی به شمار می رود. جالب است بدانید که حدود ۶۰ درصد هلند پایین تر از سطح دریا قرار دارد از این رو مردم کشور هلند برای استفاده از زمین ها مجبور شدند آب دریا را با سدهای عظیم مهار کنند. حدود ۵۴ درصد سطح کشور هلند به اراضی کشاورزی اختصاص داده شده و نه درصد آن به آبها، ۸ درصد آن به جنگل ها، ۸ درصد به ساختمان ها و ۲۱ درصد دیگر آن کاربردهای متفاوت دیگری دارد. نگاه جالبی که در مورد جغرافیای هلند وجود دارد این است که زمان زیادی مردم این کشور با آب دریا به مبارزه پرداخته بودند.

[caption id="attachment_128" align="aligncenter" width="780"]جغرافیای هلند جغرافیای هلند[/caption]

عوارض طبیعی هلند

نام رسمی کشور هلند با توجه به پست بودن و هموار بودن این کشور ندرلندز می باشد. می‌توان گفت جغرافیای هلند به گونه ای است که بسیاری از مردم، آن را سرزمین زیر آب لقب داده اند. بلندترین نقطه در کشور هلند والسر برخ بوده که حدود ۳۲۲ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در منطقه جنوب شرقی هلند واقع شده است. در جغرافیای هلند پایین ترین سطح این کشور پرنس الکساندر پولدر بوده که در اطراف شهر روتردام قرار دارد، این منطقه حدود ۷ متر از سطح دریا پایین تر است. جلگه های هلند به طور عمده در قسمت نیمه جنوبی این کشور واقع شده که این جلگه ها از آبرفت رودهای راین ، ماس و شلدت تشکیل شده است. این زمین ها مناطق بسیار مناسبی برای کشاورزی می باشد زیرا وسعت زیادی دارد. با توجه به اینکه بیشتر اراضی  کشور هلند از چمن زارها و مراتع طبیعی تشکیل شده دامپروری و تهیه فرآورده های لبنی در این کشور رونق چشمگیری داشته همچنین صید ماهی نیز بسیار رواج دارد.

[caption id="attachment_129" align="aligncenter" width="780"]عوارض طبیعی هلند عوارض طبیعی هلند[/caption]

آب و هوای هلند

با توجه به جغرافیای هلند می توان گفت این کشور یک سرزمین پر باران بوده که زمستان های بسیار طولانی و تابستان های کوتاه و ملایم دارد. یکی از ویژگیهای جغرافیای هلند، وزش بادهای تند به خصوص در مناطق ساحلی می باشد، که این امر موجب بارش های موسمی در این سرزمین شده است. از طرفی دیگر با توجه به اینکه این کشور در مجاورت دریای شمال قرار دارد، روزهای بدون آفتاب آن بسیار کم است. نکته قابل توجه در مورد آب و هوای هلند این است که دریای آن در زمستان به اندازه خشکی سرد نبوده و تابستان های گرم و طاقت فرسا ندارد و به دلیل وزش بادهای غربی همه نواحی ساحلی هلند آب و هوای معتدلی دارد. ارتفاع باران سالانه در کشور هلند به ۸۰۰ میلیمتر می رسد که بخار چمنزارها و آب دریا موجب شده است این کشور به یکی از پر باران ترین کشور های اروپایی تبدیل شود.

[caption id="attachment_130" align="aligncenter" width="780"]آب و هوای هلند آب و هوای هلند[/caption]

رودهای جریان سطحی در هلند

همانطور که گفته شد هلند کشور کم ارتفاعی بوده که این امر جغرافیای هلند را نیز تحت تأثیر گذاشته است، زیرا موجب شده هیچ رودی از خاک این سرزمین سرچشمه نگیرد؛ اما این سرزمین در دهانه سه رود مهم راین، ماس و شلدت واقع شده است. رود راین از آلمان سرچشمه گرفته و به دریای شمال می رسد همچنین رود ماس از خاک بلژیک وارد هلند می‌شود و در انتها این رود نیز به دریای شمال وارد می شود. سومین رود مهم هلند شلدت نام دارد. البته رود ایسل در مرکز این کشور و رود دمل در ناحیه جنوب از دیگر رودهای مهم این کشور بوده که بر جغرافیای هلند تاثیر گذار است.

[caption id="attachment_131" align="aligncenter" width="780"]رودهای جریان سطحی در هلند رودهای جریان سطحی در هلند[/caption]

کانال های واقع شده در هلند

می‌توان گفت تقریباً در تمام شهرهای هلند کانالهایی وجود داشته که در هر شهر سبک خاصی حفر شده است و شاید بتوان این امر را یکی از تأثیراتی دانست که جغرافیای هلند بر این کشور داشته است. در شهر آمستردام این کانالها در پیرامون مرکز قرون وسطایی شهر به صورت نیم دایره ای بوده است. این کانال ها تا سال ۱۶۱۰ میلادی مرز شهری به شمار می رفت که پس از حفر کانال هیرنگراخت  این کمربند خارجی محصور شد. این عوامل موجب شده است که در حال حاضر شهر آمستردام به یکی از زیبا ترین شهرهای شمال اروپا تبدیل شود.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای هلند ، وقت سفارت هلند ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱