بندر آمستردام

بندر آمستردام به عنوان دومین بندر بزرگ کشور هلند بسیار حائز اهمیت است. این بندر به دلیل توانایی بالا در جابجایی بار، در اروپا نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است و به عنوان چهارمین بندر بزرگ اروپا شناخته می شود. برای آشنایی با بندر آمستردام با این مقاله همراه شوید.

بندر آمستردام در کنار دریای شمال و خلیج سابق واقع شده است. این بندر در قرن 13ام ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت. در قرن 17ام این بندر به عنوان یکی از بنادر اصلی آمستردام شناخته می شود. امروزه بندر آمستردام ظرفیت جابجایی 97.4 میلیون تن بار را دارد که دومین بندر مهم در هلند محسوب می شود. این بندر با بنادری همچون بندر غنا ، بندر چین، بندر کیپ تاون جنوب آفریقا، بندر هالیفاکس کانادا، بندر سندر سن پدرو ساحل عاج، بندر تیانجین چین، بندر زیامن چین و منطقه آزاد اقتصادی خلیج گوانگ یانگ کره جنوبی ارتباط دارد. این بندر در 135 مایلی بندر فلیکستو در انگلستان و 170 کیلومتری بندر بروکسل در بلژیک قرار دارد. این بندر مرکز فعالیت های تجاری و بین المللی است و موفق شده که حدود 20 درصد از کل سرمایه گذاری های انجام شده در اروپا توسط ژاپن و آمریکا را به خود جذب نماید.

[caption id="attachment_707" align="aligncenter" width="800"]بندر آمستردام بندر آمستردام[/caption]

موقعیت جغرافیایی بندر آمستردام

این بندر از طریق  کانال دریای شمال به دریای شمال و از طریق کانال هلند شمالی به دریای هلدر و از طریق IJ به مارکرمیر و از طریق کانال آمستردام-راین به دریای راین وصل می شود. این بندر 995 هکتار زمین  و 620 هکتار آبراه دارد. این بندر شامل چندین بندرگاه است که  این مناطق از غرب به شرق عبارتند از:

  • آمریکا هاربر
  • بندر آفریقا
  • غرب هاربر
  • بندر نفت
  • یان ون ریبوک هاربر
  • کوئن هاربر
  • مرکوری هاربر
  • هوت هاربر
  •  De Ruijter Quay
  • منطقه شرقی تجارت
  • منطقه بندر شرقی
[caption id="attachment_708" align="aligncenter" width="800"]موقعیت جغرافیایی بندر آمستردام موقعیت جغرافیایی بندر آمستردام[/caption]

آمارهای تجاری بندر آمستردام

در سال 2008،  6029 کشتی از این بندر عبور کردند که باری در حدود 75.8 میلیون تن بار را جابجا کردند. این آمارها نشان می دهد که میزان بار جابجا شده از این بندر در سال 2008 نسبت به سال 2007 افزایش یافته است. همچنین تعداد کارمندان مستقیم و غیرمستقیم در سال 2008 حدود 55 هزار نفر بود. در سال 2010 از این بندر 72.7 میلیون تن بار جابجا شد. در سال 2011 میزان بار انتقال یافته شده از این بندر 37..5 میلیون تن بار بود که به نسبت سال 2010 به میزان 5.7 درصد افزایش یافته است.

[caption id="attachment_709" align="aligncenter" width="800"]آمارهای تجاری بندر آمستردام آمارهای تجاری بندر آمستردام[/caption]

بندر آمستردام، سومین بندر کروز در اروپا

بندر آمستردام با داشتن 1500 کشتی کروز، سومین بندر بزرگ کروز در اروپا محسوب می شود. با این کشتی های کروز سالیانه بالغ بر 700 هزار نفر مسافر از این بندر جابجا می شوند. برای کشتی های کروز دو ترمینال وجود دارد یکی در مرکز شهر قرار دارد و دیگری در منطقه  IJmuiden واقع شده است. به دلیل ویژگی های این بندر در سال 2015 بندر آمستردام موفق به کسب جایزه بین المللی بندرهای کروز گردید. یکی از کشتی های کروز و منحصر به فرد این بندر بنام   Koningsdag   است که 333.3 متر طول و 38 متر عرض دارد. این کشتی که در خط آمریکا-هلند رفت و آمد دارد، یکی از معروفترین کشتی های کروز در دنیا است. اگر شما نیز قصد سفر به شهر زیبای آمستردام را دارید بهتر است از کشتی های کروز برای مسافرت خود استفاده نمایید. کشتی های کروز مسافرت را زیبا و جذاب تر می کنند.

[caption id="attachment_710" align="aligncenter" width="800"]بندر آمستردام، سومین بندر کروز در اروپا بندر آمستردام، سومین بندر کروز در اروپا[/caption]

کاربردهای بندر آمستردام

این بندر یک بندر چند منظوره است که کالاهای زیادی در آن رد و بدل می شوند. کالاهایی همچون کاکائو، روغن، زغال سنگ، کاغذ و لوبیا و ... در این بندر جابجا می شوند. این بندر سه ترمینال مختلف ظروف، انرژی و انبساط دارد که برای جابجایی اقلام از آن ها استفاده می شود.  ترمینال خودرو این بندر دارای مساحت سطح آن به اندازه 350 هزار متر مربع است.  ترمینال دریایی که برای جابجایی محموله های عمومی و ظروف استفاده می شود، مساحت ساحلی آن به اندازه 210 متر طول و 10.5 متر عمق دارد. ترمینال کانتینر این بندر به اندازه طول مساحت 620 هزار متر مربع است. ترمینال VCK این بندر که خدمات لجستیک را انجام می دهد، مساحتی به اندازه 175 هزار متر مربع دارد. نکته جالب درباره این بندر پروژه ای است که این بندر با همکاری اداره بنادر آن را آغاز نموده است. همانگونه که می دانید فعالیت برخی از کارخانجات و شرکت ها باعث ایجاد مواد زائدی می شود که این مواد ممکن است توسط شرکت های دیگر به عنوان مواد خام یا انرژی مورد استفاده قرار گیرد. بندر آمستردام قراردادی را با شهرداری منطقه زانستاد و اداره بازرسی محیط زیست و ساختمانهای آمستردام، انعقاد کرده است که این مواد از این بندر برای شرکتهای مذکور بارگیری شود. این بندر با چشم اندازی که برای خود پیش بینی کرده است، قصد دارد تا سال 2030 به عنوان بهترین بندر اروپا شناخته شود و برای این دیدگاه، 5 هدف را برای خود در نظر گرفته است. دیدگاه هایی همچون انتقال انرژی در اقتصاد مدور، محیط زیست، حمل و نقل پاک و ایمن ، کار و اعتبار و حفظ زنجیره های تجارت مناسب می باشد.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای هلند ، وقت سفارت هلند ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱.